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Demain, tous développeurs?

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par Romain GODARD
Ecole Sciences-U Lyon - Master 2012
  

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Abstract

Currently several tools allow the creation of softwares, websites, databases and graphical interfaces without any programming knowledge. Concerning softwares there are systems modeling tools that allow to generate the application code. Creating graphical user interfaces can be done via a WYSIWYG system ("What You See Is What You Get") based on the drag and drop : we choose what type of elements we want to be set up, simply by selecting it and positioning it in the design window. Regarding websites conceptions, there are CMS (Content Management System) and websites editors that will allow us to design and update websites or multimedia applications using the WYSIWYG too. Databases can be managed easily via DBMS (DataBase Management System), which are themselves very explicit about creation, modification and removal of elements of the database, simple mouse clicks and keyboard are good enough to manage a database.

However these systems don't allow to develop something robust, fully functional and secure yet. They allow to create applications with few basic features in the best case, in the worst case it will be a simple interface unusable.

However, technological evolutions, ways of development and democratization of means listed above can be good omens for the future, when these tools will be accessible by all of us, easy to use and will allow to have a final result the most accomplished as possible. Without going up to this tools that everyone will not use, we can imagine, with what the Web 2.0 showed, not a development where everyone make their own application each of its side (like the Excel macros in companies) but rather a collaborative and participatory development where everyone can bring its own contribution and knowledge to the conception. The emergence of SaaS (Software as a Service) and Cloud Computing, maybe will allow the development of software like the development of websites, where we would have a collaborative and participatory development through the web.

Key words : WYSIWYG, CMS, modeling, graphical interfaces, drag and drop, design windows, websites editors, databases, Web 2.0, application, software, DBMS, participatory, collaborative, SaaS, Cloud Computing, development.

Table des matières

REMERCIEMENTS IV

RÉSUMÉ V

ABSTRACT VI

TABLE DES MATIÈRES VII

TABLE DES MATIÈRES DES ILLUSTRATIONS IX

I. INTRODUCTION 1

1. HISTOIRE DU GUI (GRAPHICAL USER INTERFACE, INTERFACE UTILISATEUR GRAPHIQUE) 1

A. Les premiers pas 1

B. Les stations de travail adoptent le GUI 2

C. La micro s'empare à son tour des interfaces à fenêtres 2

2. LE LOGICIEL 2

A. Le déploiement 2

B. L'évolution des langages de programmation 3

C. Les interfaces utilisateurs 3

D. Les principales tendances dans la fabrication du logiciel 4

E. Le Génie Logiciel (GL) 5

3. PROBLÉMATIQUE 5

II. ETAT DE L'ART 7

1. LE LOGICIEL 7

A. Ingénierie Dirigée par les Modèles (IDM ou MDE) MDE : Model-Driven Engineering 8

B. Les IHM (Interface Homme-Machine) 25

2. WEB 26

3. LES SYSTÈMES DE GESTION DE BASES DE DONNÉES (SGBD) 27

III. NOUS POUVONS ÊTRE TOUS DÉVELOPPEURS 31

1. LE LOGICIEL 31

A. La génération de code 31

B. La génération d'interfaces graphiques 37

2. LES SITES WEB 39

A. Le CMS (Content Management System, Système de Gestion de Contenu) 40

B. Les éditeurs de sites 42

3. LA SIMPLICITÉ D'UTILISATION D'UNE BASE DE DONNÉES 44

IV. NOUS NE POUVONS PAS TOUS ÊTRE DÉVELOPPEURS 49

1. LE LOGICIEL 49

A. Le MDA présente ses faiblesses 49

B. Le DSML et ses limites 50

C. L'UML 51

D. Les éditeurs graphiques WYSIWYG et leurs limites 53

2. LES SITES WEB 54

A. Les limites des CMS 54

B. Les faiblesses des éditeurs de site web 55

3. LA CONSTRUCTION D'UNE BASE DE DONNÉES NÉCESSITE UN APPRENTISSAGE 55

A. Un processus de conception à assimiler 55

B. La sécurité 56

C. Un vocabulaire à connaitre et un apprentissage à faire 58

V. ET DEMAIN? 59

1. DES DÉVELOPPEURS BASIQUES? 59

2. TOUS DÉVELOPPEURS WEB? 59

A. Des nouveaux développeurs Web 59

B. Développer c'est partager l'information 63

C. Du contenu et du flux 64

D. Le Web participatif 65

E. On parle déjà de web 3.0 66

3. TOUS DÉVELOPPEURS DE LOGICIELS? 67

4. L'HYPER CONNECTIVITÉ 68

5. L'HISTOIRE NOUS DIS QUE OUI? 68

6. EST-CE QUE ÇA APPORTERAIT QUELQUE CHOSE? 69

7. ET LES BASES DE DONNÉES QU'EN FAIT-ON? 69

8. LE DÉVELOPPEUR DE "BASE" SERA TOUJOURS LÀ. 70

9. ET SI C'ÉTAIT TOUT AUTRE CHOSE? 70

A. Programmation par langage naturel écrit 70

B. Programmation par langage naturel parlé 71

VI. CONCLUSION 73

VII. TRAVAUX CITÉS 75

VIII. BIBLIOGRAPHIE 76

IX. ANNEXES 78

1. ANNEXE 1 : DIAGRAMMES UML 78

2. ANNEXE 2 : LE CODE SOURCE GÉNÉRÉ PAR VISUAL EDITOR 82

3. ANNEXE 3 : EXEMPLE D'UNE GÉNÉRATION DE CODE 83

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